Jak powstaje kosmetyk? Od pomysłu do gotowego produktu.

Kto z nas nie używa kosmetyków? Większość z pewnością tak. Czy zastanawialiście się kiedyś jak wygląda proces tworzenia kosmetyku? Jest on bardzo złożony i składa się z kilku etapów, w przebieg których z kolei zaangażowanych jest wiele osób począwszy od chemików, kosmetologów, laborantów, pracowników działów marketingu i sprzedaży oraz grafików, czy producentów opakowań. Efektem ich pracy jest preparat kosmetyczny, który stara się spełnić Wasze wymagania i oczekiwania.

ava_jak_powstaje_kosmetyk

1. Inspiracja – bodźcem do powstania nowego kosmetyku są często:

  • Twoja skóra, jej rodzaj i ewentualny problem, z którym ona się boryka. Już na samym początku procesu tworzenia kosmetyku najważniejszy dla zespołu specjalistów jesteś Ty. To indywidualne potrzeby Twojej skóry są brane pod uwagę praktycznie na każdym etapie tworzenia kosmetyku. Wszystko po to by codzienna pielęgnacja przynosiła Ci radość i była odpowiedzią na potrzeby Twojej skóry.
  • Luka na rynku czyli zapotrzebowanie na dany rodzaj kosmetyku. Tak było m.in. z powstaniem kosmetyków przeciwsłonecznych. Duża kampania informująca o szkodliwym działaniu promieni UV na skórę i wzrost świadomości konsumentów skłoniły producentów kosmetyków do opracowania popularnych dziś preparatów z filtrem.
  • Surowce – zwłaszcza te nowe, coraz bardziej innowacyjne. Dostawcy surowców wykorzystywanych w branży kosmetycznej  ekstraktów roślinnych cały czas badają ich właściwości użytkowe i znajdują ciekawe dla nich zastosowania w kosmetykach.
  • Opakowania – zwłaszcza wygodne i praktyczne w użyciu. Producenci opakowań kosmetycznych prześcigają się w pomysłach, dlatego dzisiaj często nie stanowią one wyłącznie elementu logistycznego, ale pełnią rolę użytkową np. tuba z kaniulą idealnie sprawdza się w preparatach pod oczy, a opakowanie z pompką airless będzie znakomite dla preparatów dla cery bardzo wrażliwej, opakowania z końcówką masującą to aplikacja kremu z jednoczesnym masażem skóry. Rodzaj więc, kształt i elementy opakowania również inspirują.
  • Burza mózgów – czyli kreatywne myślenie prowadzące do powstania innowacyjnych pomysłów. Wymiana poglądów pracowników działów marketingu, handlowego i technologicznego prowadzą często do pomysłu na ciekawą recepturę kremu i jego przeznaczenie.

2. Opracowanie receptury:

  • Testy stabilności masy kosmetycznej. Opracowanie receptury zaczyna się od wyobrażenia sobie odczuć sensorycznych, jakie chcemy uzyskać po aplikacji danego kosmetyku. W zależności od grupy odbiorców, jakiej dedykowany będzie kosmetyk (klienci z cerą tłustą, suchą, wrażliwą, trądzikową czy naczynkową) dobierane są odpowiednie emulgatory i emolienty, aby uzyskać konsystencję najlepiej dopasowaną do danego rodzaju cery (np. krem bogaty dla skóry atopowej, lekki dla cery tłustej i mieszanej). Następnie poszukujemy składników aktywnych o działaniu potwierdzonym badaniami in vitro oraz in vivo. Bazujemy zarówno na badaniach producentów surowców, ale także na niezależnych badaniach naukowych, publikowanych w prasie branżowej. Wybieramy składniki aktywne, których skuteczność potwierdzona jest licznymi, wieloletnimi badaniami, takie jak np. niacynamid, witamina C, koenzym Q10, ekstrakt z wąkroty azjatyckiej, resveratrol.

Po wybraniu składników bazowych oraz aktywnych wykonywane są  próby technologiczne w laboratorium. Następnie produkty przechodzą testy stabilności oraz kompatybilności masy z opakowaniem. Pierwsze z nich polegają na przechowywaniu masy w temp. 40 stopni Celsjusza oraz 5 stopni Celsjusza przez okres co najmniej miesiąca. Co tydzień sprawdzane jest pH produktu, gęstość, lepkość oraz barwa. Testy kompatybilności z opakowaniem polegają na przechowywaniu masy w opakowaniu docelowym w podwyższonej i obniżonej temperaturze oraz weryfikacji, czy opakowanie nie odkształca się oraz czy nie wpływa na parametry fizykochemiczne kosmetyku.

3. Wybór opakowań:

  • Testy kompatybilności masy kosmetycznej z opakowaniem. Kolejnym etapem jest sprawdzenie czy masa kosmetyku „lubi się” z zaproponowanym opakowaniem. Sprawdza się zatem czy opakowanie dobrze zabezpiecza masę przed działaniem czynników zewnętrznych (np. przed światłem, drobnoustrojami), zapewnia dobre dozowanie, nie wchodzi w interakcje z kosmetykiem – nie zmienia jego składu, zapachu, lepkości czy barwy. Czasem pewne tworzywa, z których wykonano opakowanie lub składowe masy kosmetycznej mogą reagować ze sobą w sposób dla nas niepożądany.

4. Marketing:

  • Deklaracja marketingowa. Powstaje w dziale marketingu, przy ścisłej współpracy z działem technologicznym, często w następstwie wyników badań aplikacyjnych i jest to nic innego, jak informacja na opakowaniu kosmetycznym oraz każda inna opublikowana o nim odnosząca się do jego składu, przeznaczenia i efektów działania. Deklarację mogą stanowić opisy, zdjęcia, grafika oraz znaki, które zostały zamieszczone na opakowaniu. Punktem wyjścia do tworzenia komunikacji marketingowej zgodnej z definicją wyrobu kosmetycznego są: Ustawa o Kosmetykach, Rozporządzenie 1223 / 2009 i szereg dyrektyw unijnych.
  • Grafika etykiet i kartoników. Znając przeznaczenie nowo wdrażanego wyrobu oraz wybrane opakowanie, można przystąpić do prac graficznych tj. projektu opakowania. Agencja graficzna po otrzymaniu briefu nakreśla propozycję wyglądu opakowania (np. kartonika i etykiety na słoik kremu). Oprócz grafiki, która ma przyciągnąć wzrok klienta, ważne są obowiązkowe informacje typu dane producenta, kod kreskowy, nominalna pojemność, składniki czy sposób użycia.

5. Ocena bezpieczeństwa:

  • Testy konserwacji
  • Badania dermatologiczne
  • Safety Assessor

Stabilny kosmetyk poddawany jest testom konserwacji (challenge test), badaniom dermatologicznym oraz mikrobiologicznym. Po przejściu wymaganych badań receptura kosmetyku ulega ocenie toksykologicznej, której dokonuje Safety Assessor. Ocena bezpieczeństwa kosmetyku daje gwarancję, że użyte w niej składniki zostały dodane w odpowiednich stężeniach, a cały produkt, stosowany zgodnie z zaleceniami producenta, jest bezpieczny dla zdrowia ludzi.

6. Przygotowanie produkcji:

  • Ustalenie procesu technologicznego. Opracowanie receptury i technologii produkcji emulsji kosmetycznej w skali laboratoryjnej to dopiero połowa sukcesu. Końcowym etapem wdrażania kosmetyku na rynek jest scale-up,  czyli proces przeniesienia skali pomiędzy zlewką, a mieszalnikiem produkcyjnym.  Jest to proces bardzo złożony i obejmuje dobranie następujących parametrów:
  • Temperatura prowadzenia procesu (w tym temp. chłodzenia)
  • Prędkość obrotów mieszadła (rpm/min.) i homogenizatora
  • Czasy mieszania i homogenizacji
  • Temperatura łączenia faz (emulsyfikacja)
  • Czas trwania emulsyfikacji
  • Dozowanie składnika do mieszalnika – pod lustro cieczy, czy nad lustro cieczy
  • Wartości podciśnienia (próżnia)

ava_mieszalniki

Po ustaleniu procesu technologicznego i odpowiedniej szarży produkcyjnej przystępuje się do zamawiania surowców i opakowań.

Po wyprodukowaniu masy przechodzi ona proces leżakowania, a następnie jest konfekcjonowana w opakowania docelowe (w zależności od kosmetyku mogą to być słoiki, tuby, butelki, opakowania z pompką lub typu air-less).

ava_konfekcjonowanie

Monika Krzyżostan

Magdalena Kaczanowicz

Kinga Kotuniak

Laboratorium Kosmetyczne AVA

Przekaż artykuł dalej: